6 min

Varför sprids myter och desinformation så lätt i träningsbranschen?

Det finns många ogrundade påståenden och en hel del "experter" inom branschen. Men varför är det så mycket vilseledning?

Jag tror att svaret är en kombination av desperata konsumenter, säljare som ljuger eller överdriver effekten av produkter och medier som är ointresserade av att ge en tydlig och forskningsbaserad bild. Istället kommer de hela tiden med motsägelsefull information, vilket gör att du fortsätter att läsa artiklar om träning och kosthållning i all oändlighet.

Desperata konsumenter och snabba lösningar
En stor andel av befolkningen är överviktig och ännu fler är missnöjda med sin kropp. Många försöker gå ner i vikt men misslyckas. Det kan finnas många olika orsaker till detta, men generellt handlar det om att de försöker genomföra förändringar som de inte klarar av att upprätthålla över tid.

Det kan vara att de äter fel sorts mat, äter för mycket, tränar för mycket, tycker att träningen är tråkig eller saknar motivation. Något gör att de inte når hela vägen. Dessutom kräver en hälsosam livsstil uthållighet – det handlar om att ha tålamod och att inte ge upp bara för att man har ätit för mycket eller missat ett träningspass. Man måste hela tiden se framåt, planera och göra sitt bästa över lång tid.

Snabba pengar på folks okunskap
Eftersom många har begränsad kunskap om kost och träning finns det gott om opportunister som ser sin chans att tjäna snabba pengar. De lockar med genvägar till viktminskning och en snyggare kropp.

Om något faktiskt gör det lättare för dig att nå ditt mål och hålla dig där, är det förstås positivt. Men det är fortfarande oetiskt att sälja produkter som inte fungerar. Vissa produkter kan ha en viss effekt men ofta överdrivs denna och produkterna säljs till överpriser.

Fettförbränningspiller är ett bra exempel. De kan möjligen få kroppen att förbränna några extra kalorier per dag, men skillnaden är minimal. Det är billigare och mer effektivt att ta en kort promenad på tio minuter.

Påhittade träningsprodukter
En annan populär produkt är de elektriska magbältena med värme eller ström. Vissa personliga tränare använder så kallad EMS-utrustning (elektrisk muskelstimulering) som ger starka elektriska impulser och kan ha en viss effekt. Men de magbälten som säljs kommersiellt ger oftast inte tillräckligt starka impulser för att ha någon verklig påverkan.

Många blir dock övertygade när kända idrottsstjärnor som Cristiano Ronaldo marknadsför dessa produkter. Det är vanligt att kändisar gör reklam för undermåliga produkter – de vill ju också tjäna pengar. Men bara för att någon är en världskänd fotbollsspelare betyder det inte att de är experter på träning och kost.

Om du är en elitidrottare som vill optimera din prestation med den sista 0,5–1 % kan vissa kosttillskott vara värdefulla. Men för oss vanliga människor är det sällan värt det. Istället bör vi fokusera på de fyra viktigaste faktorerna för goda resultat: träning, kost, stresshantering och sömn.

Medias ansvar – eller brist på det
Medier har inte tagit sitt ansvar för att ge korrekt information om kost och träning. Ena veckan skriver de att artificiella sötningsmedel orsakar cancer, nästa vecka att de är en utmärkt metod för viktminskning – och veckan därpå är de farliga igen. Genom att skapa förvirring får de läsarna att ständigt återvända till deras artiklar.

Journalister behöver inte vara forskare eller experter på alla områden, men de har ändå en skyldighet att vara kritiska. De borde förstå att en legitimerad dietist har mer trovärdighet än en självlärd "hälsoguru". Men klick och läsarsiffror styr.

Föreställ dig om journalister började skriva artiklar baserade på vad gemene man tycker om politik – de flesta har ingen djupare kunskap. Det är samma sak med kost och hälsa.

Vi måste bli mer skeptiska
Vi borde alla vara mer kritiska och sluta tro på mirakelkurer. Sanningen är sällan svart eller vit. Som personliga tränare har vi en position där vi kan påverka många människor med vår kunskap (eller bristen på den). Därför är det viktigt att vi tar vårt ansvar på allvar.

Publisert: 06.05.2025 KL. 01:18
Kategori: Blogg

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev!

Vi skickar regelbundet ut nyhetsbrev med erbjudanden, artiklar, tips, nya kurser/utbildningar och mycket mer.

* Genom att ge oss dina kontaktuppgifter accepterar du vår Personuppgiftspolicy.
 
The Academy